改築日誌1:地図を持たずに航海へ。そんな気分ではじまりました。 Setting out to sea without a map. That’s how we felt….

手いっぱいのピーターに代わり、工房の改築工事の進み具合を紹介していこうと思います。

Since Peter’s hands are full, I’d like to share some updates on the progress of our studio renovation project.

An English translation to follow.
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ここは富山県西部。

天気は基本的にくもり。

ときどきの晴れの日には立山連峰が、いつもここに居ますよ、と言わんばかりにくっきりと姿を見せる。

「今朝は朝霧があって、幻想的な山だったね」とか、「昨日の夜は、山の陰と薄い月が美しかった」という会話が日常で交わされるくらい、山々は私たちにとって、なにかと気になる存在だ。

 

丘裾の静かな集落に、ピーターの民家と小さな納屋(作業場)があります。

目の前には、お寺と神社が隣り合う稀有な景色があり、丘を少し登ると牧場が広がります。

この小さな納屋で制作をすることは、とても心地が良く、2、3人で作業をするにはちょうどいいサイズでしたが、近い将来のことを想像してみると、作業場を増やすにはどうにも狭すぎます。

そこでピーターは住まいを別の場所へ移し、民家を作業場にしようと考えたのです。

1955年に建てられたこの民家。元の大家さんによると、61年間に2回の増築と、何度となく内装のリフォームをしたそうです。

建物の外見はというと、外壁に角波加工をした亜鉛鉄板を貼り、内壁は石膏ボードに壁紙を施してある、この辺りではよく見かける雰囲気の民家。

けれど、ピーターは前々から、なにやらこの建物の隠れた面白さに気づいていたようです。

ピーターの想像が確信に変わったのは、数年前のこと。 二階の天井を一箇所だけぶち抜いてみると、筋肉質なうねりと圧倒的な存在感を放つ「牛梁」が姿を見せました。

この建物の本来の姿が、「柔らかく自然な曲線を描く材木」で作られているとは、昔ながらの角ばった外観からは想像がつきません。

 

この梁を発見後の決断は、とてもはっきりとしています。

「ゼロから構築する」ことは頭をよぎることもなく、ピーターは将来の工房のために、この建物を使わなければいけなくなったのですから。

 

さて、そんな経緯があり、まずはみんなで解体作業からスタート!

壁をはぐってみると、さっそくまた面白い形の柱が見つかりました。

これは、私有地の山から樹齢100年ほどの欅(けやき)を切り運び、2本に切り分けたものだそうです。

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↑2本に切り分けた欅の、上半分は「枝分かれしたままの形」で柱に使われていた。

 

↑もう下半分は大黒柱に。

 

↑目の前のお寺にも立派な欅がありました。樹齢200年以上。

 

行き当たりばったりで、何が出てくるかわからない解体作業。 完成の図面も持たず、建物はこれからどうなるのでしょう?

 

つづく。

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Renovation Diary Entry 1: Setting out to sea without a map. That’s how we felt as we set out.
This is the western side of Toyama.
The weather is typically cloudy.
When it does get sunny you can see perfectly clear Tateyama mountain range as if it’s saying, “I’m always here!”
We tell each other, “The mountains were magical with the morning fog.” Or, “ Last night the crescent moon against the silhouette of the mountains was beautiful.” The mountains have a special place in our daily lives.


Peter’s farm house and his small work shop (studio) are located in a village at the foot of the hills.

Just across the road is an unusual juxtaposition of a temple and a shrine, and with a short climb up the densely wooded hill behind them one finds the expansive fields of a cattle farm.

Working in this small out building was perfectly comfortable for 2 to 3 workers.
However, looking at our near future the work space is just too small to accommodate expansion.
Peter decided to live elsewhere and turn his old house into his new studio.


The house was built in 1955.
According to his ex-landlord, the house has gone through two additions and several renovations during its 61 year lifespan.
Its exterior walls are covered with square wave, galvanized metal sheets, and its interior is finished with wallpaper over sheet rock as is very commonly seen in this area.

But Peter felt that there was special hiding within those walls.

His intuitions were realized when we punched a hole through the second-floor ceiling.
An muscular, curved trunk of a beam revealed itself. One might never have guessed from looking at the traditionally decisive, angled exterior that the structure at its core would be composed of such natural, soft curved timbers.
After this discovery the decision was clear.

There was no need to consider building from scratch; Peter must use this building for his future studio.

That’s the brief history behind this project. First we started with the demolition work.

After we ripped off the interior walls, we discovered more raw timbers, each with its own unique character.
According to his ex-landlord, at the time they harvested a 100 year old Japanese zelkova (Japanese elm) tree from a privately owned mountain and they cut the tree into two sections and they were used for the primary and secondary of the 6 main posts.

FullSizeRender 4
↑ The upper half of the tree where it branches out was kept as it was, and it was used as the secondary post.


↑ The lower half became the main post.

  ↑ The temple right in front of Peter’s house also has a gorgeous Japanese zelkova tree. It’s over 200 years old.

As we venture though the demolition without a blueprint we can’t help but wonder; what will become of this building?

To be continued…

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